3. ČTVRTLETNÍ PRÁCE Z ČESKÉHO JAZYKA
4.ROČNÍK
JMÉNO:
- Doplň slovesa v požadovaném tvaru:
Podat (2. os., č. j., zp. rozkaz.) –
Půjčit (3. os., č. j., zp. oznam., č. min.) –
Volat (1. os., č. mn., zp. oznam., č. přít.) –
Věřit (2. os., č. mn., zp. rozkaz) –
Psát (3. os., č. j., zp. podmiň.)
- Doplň do slov i, í, y, ý
Prvňáčci si už ve škole zv….kaj… . L….pové květy s….lně von… . Ps…. za noci
v….j…. . Kobl….žky nám zb….vaj….. na stole. Pradleny pověs…. v….prané prádlo.
Turisté na konci tras….. už jen klop….tali .Kap….čky ros…. se zatřp….tily.
Bitv….. se konaj…. na rozlehlém prostranstv….. Při pob….tu na slunci
se Simoně objevily pih…… . Už se sestr…. usmířily? Malí pejsci se po
p….škotech olizovali . Děti už z…..vaj… únavou. Lav….čky zářily v…..raznými barvam….. .
- Oprav chyby v textu a pak vymysli pro tento text vhodný název.
Sromy se ševelý v mírném vjetru. Pampelišky se ráno rozvíjely. V hlubokém tichu se
ozívaly hlasy rosniček. Laně přivolávali koloušky hlasytým pískáním. Jen pavouček
umý vykouzlit mezi větvemy nejtenčí vlákna. Motýly se už pozdravily
s kopretinami.Duby vzdychali pod tíhou žaludú.
- Vyznač základní skladební dvojice:
Vozidla taxislužby mají na bocích bílý přerušovaný pruh a na střeše majáček.
Vlakové spoje z Čáslavi se zpozdily až o hodinu.
Fotbaloví fanoušci vystoupili už dříve.
Jízdenky kontrolovali revizoři.
V Chrudimi přistoupily kamarádky.
- Rozvíjej základní skladební dvojice dalšími slovy.
Vzor: řidič zastavil. Unavený řidič zastavil na parkovišti.
Tramvaj stála.
Cestující seděli.
Taxikář odjel.
- Přečti si text a odpověz na otázky:
Lucka má ve zvyku si v neděli po probuzení povídat s rodiči. „Kluci se mi posmívají!“ vylezlo z ní tentokrát. „A proč?“ nechápal tatínek. „Že mám pihy, velký nos a jsem šprtka.“ Maminka radí: „Tak si jich nevšímej. Když si z toho nebudeš nic dělat, přejde je to. Chtějí tě vyprovokovat.“ „Musíš nad nimi vyzrát!“ radil tatínek. „To se ti řekne, ale jak?“ „Buď nad věcí. Řekni jim něco vtipného.“
- Jak by se Lucka měla zachovat?
- Je správné, že se Lucka svěřuje rodičům?
- Co by se mohlo stát, kdyby Lucka svůj problém rodičům neřekla?
Český jazyk
Pololetní písemná práce – 4. ročník – český jazyk
Jméno:
Třída:
Datum:
Diktát:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
|
Známka:
1) Vyznač kořen u těchto slov:
l o v i š t ě, v y l o v i t, l o v c i, v ý l o v, l o v i t
o d m ě ř i t, m ě ř i d l o, v y m ě ř o v á n í, z a m ě ř o v a t, m ě ř í t k o
2 |
|
2) Urči, zda jde o předponu, nebo předložku, a napiš:
(od) chod, (nad) stromy, (pod) ložka, (před) domem, (od) maminky, (nad) poručík,
(pod) stolem, (před) stavit
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8 |
|
3) Doplň bě / bje, vě / vje:
ob__mný balík, v__zd do dvora, v__rný pes, ob__t překážku, chutný ob__d, osv__žující nápoj, úsp__šný b__žec
8 |
|
4) Doplň vhodná slova se zdvojenou souhláskou:
Býk, který zuří, je _________________________.
Babička, která nemá zuby, je _________________________.
3 |
|
Maminka, když se zlobí, je _________________________.
5) Doplň tabulku:
podstatné jméno |
pád |
číslo |
rod |
do školy |
|
|
|
se psem |
|
|
|
na polích |
|
|
|
9 |
|
6) Doplň tabulku:
sloveso |
osoba |
číslo |
čas |
čte |
|
|
|
budeme mít |
|
|
|
viděli jste |
|
|
|
9 |
|
7) Doplň i/y a urči vzor:
PODSTATNÉ JMÉNO |
VZOR |
Pod kol….. autobusu
|
|
Hus…… plavaly
|
|
U Břeclav….. stojí lípa
|
|
Na neb…. pluly mraky
|
|
U křov….. ležel klobouk
|
|
Pod konv…… ležela housenka
|
|
Na pol….. sejí hrách
|
|
Viděl krásnou bohyn…….
|
|
Pevné zdrav………
|
|
V horké koupel…….
|
|
VZORY PODSTATNÝCH JMEN
(pro jejich určování je důležitá koncovka 2. pádu čísla jednotného)
Vzory rodu mužského: (pouze u rodu mužského rozlišujeme životnost a neživotnost) |
|
pán |
- tvrdý, životný |
hrad |
- neživotný |
muž |
- měkký, životný |
stroj |
- neživotný |
předseda |
- tvrdý, životný |
soudce |
- měkký, životný |
|
|
Vzory rodu ženského: |
|
žena |
|
růže |
|
píseň |
|
kost |
|
|
|
Vzory rodu středního: |
|
město |
|
moře |
|
kuře |
|
stavení |
Doporučené zdroje:
https://trida-u-mufa.webnode.cz/news/sklonovani-podstatnych-jmen-vzory/
https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_vzorypodjmen_rodstredni1.htm
https://www.ucirna.cz/cestina/podstatna_jmena_rod_muzsky.php
https://www.pripravy.estranky.cz/clanky/jazyk-cesky/podstatna-jmena---vzory.html
"ŽIVOTNOST" PODSTATNÝCH JMEN
Životnost/neživotnost podstatného jména určujeme pomocí následujícího pravidla:
· Porovnejte 1. a 4. pád · Neživotná podstatná jména mají v obou pádech stejný tvar. · Podstatná jména životná, mají pro 1. a 4. pád tvar rozdílný. |
Někdy je zapotřebí určovat podle množného čísla (kvůli vzoru soudce, který má v jednotném čísle pro 1. a 4. pád stejný tvar, i přestože je životný; rozdílný tvar je jen v čísle množném).
Není dobré spoléhat se na přirozenou životnost:
sněhulák - 1. pád - sněhulák, 4. pád - sněhuláka - pády se neshodují, jedná se tedy o životnost
kostlivec - 1. pád - kostlivec, 4. pád - kostlivce - pády se opět neshodují, jde tedy znovu o životnost
Podobně umrlec, nebožtík a strašák. Ani jeden z nich nedýchá, přesto mají jazykovou životnost.
U podstatných jmen, která končí na skupinu -čí a označují nějaké povolání, musíme zase naopak porovnávat tvary čísla jednotného. V množném čísle se totiž tvary pro 1. a 4. pád shodují. Patří sem např. slova popravčí, výpravčí, průvodčí, krejčí apod. Tato slova vyjadřují zároveň muže i ženu vykonávající toto povolání. Abychom určovali životnost, musí toto vyjádření samozřejmě označovat muže. Např. ve větě - Průvodčí nám označila lístek. - životnost neurčujeme.
Některá podstatná jména mužského rodu mohou kolísat mezi životností a neživotností. Např. ledoborce, slanečci…
Shrnutí
|
Doporučené zdroje:
https://www.mojecestina.cz/article/2008082404-test-zivotnost-podstatnych-jmen-1
https://www.ucirna.cz/cestina/podstatna_jmena_zivotnost.php
https://www.ucirna.cz/cestina/podstatna_jmena_zivotnost.ph
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
K tomu, abychom mohli správně rozhodnout, kterou koncovku v určitém slovese použijeme, musíme postupovat podle následujících tří kroků:
1. Určíme podmět věty
Stačí se pomocí přísudku zeptat 1. pádovou otázkou kdo nebo co danou věc vykonával/o?
2. Určíme rod, ve kterém je podmět
Pokud je podmět rodu mužského, musíme určit také jeho životnost. Pokud chceme mít jistotu, zda je dané slovo rod životný či ne, stačí si říci toto slov v 1. pádu a poté v pádu 4. Pokud se tvary pádu neshodují, je podstatné jméno životné. Například zmiňovaný sněhulák je v 1. pádu sněhulák a ve 4. pádu sněhuláka. Proto je sněhulák životný.
3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku
ROD ŽENSKÝ
Jestliže je podmět v ženském rodu čísla množného, píšeme vždy v přísudku Y.
ROD STŘEDNÍ
Jestliže je podmět ve středním rodu čísla množného, píšeme v přísudku A.
Slova děti, oči a uši jsou sice rodu středního, ale v množném čísle se chovají jako podstatná jména rodu ženského. Proto musíme psát Y.
Pomůcka: Děti, oči, uši tvrdé Y jim sluší.
Neplatí pro: děcka, ucha, oka.
ROD MUŽSKÝ ŽIVOTNÝ
Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského životného, píšeme vždy I.
Ne vždy musí životná jména zastupovat živé osoby. Mezi životná se počítají např. také nebožtíci, sněhuláci apod.
ROD MUŽSKÝ NEŽIVOTNÝ
Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, píšeme vždy Y.
NEVYJÁDŘENÝ PODMĚT
Nevyjádřený podmět je ten, u kterého nemůžeme určit, jakého rodu a osoby je. V tomto případě se u sloves množného čísla v minulém čase píše I.
Doporučené zdroje:
https://www.naucsepsat.cz/shoda-podmetu-s-prisudkem/oprav/p7tdvlug4ncyflmtwk7slre3na/
https://cesky-jazyk.okhelp.cz/gramatika/shoda-podmet-prisudek.php
Podpora čtenářských dovedností
Celé Česko čte dětem
CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM
ČTĚME DĚTEM 20 MINUT DENNĚ.
KAŽDÝ DEN!
Čtenářem se nikdo nerodí, čtenáři musíme ukázat cestu.
Cílem projektu je podpora emocionálního
(psychického, myšlenkového a morálního) zdraví dětí a mládeže.
Projekt Celé Česko čte dětem® vznikl proto,
aby si společnost uvědomila, jak obrovský význam má pravidelné čtení dítěti pro jeho emocionální vývoj a pro formování návyku číst si v dospělosti. Vědci a praktikové shodně tvrdí, že pravidelné hlasité předčítání učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí.
Právě proto je společné čtení vítanou formou moudrého kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou.
Pravidelné předčítání v přátelské atmosféře je spolehlivý a účinný způsob, jak se může čtení stát pro dítě stejně přitažlivým, či dokonce ještě přitažlivějším než televize. Právě to je ta správná cesta, jak dát dítěti pocítit jeho důležitost, projevit mu svou lásku, nenásilně rozvíjet jeho jazykové dovednosti a všeobecné vědomosti a formovat jeho vlastní návyk a potřebu číst si s chutí rovněž v dospělosti.
Investujme tedy po těch několik let vyrůstání našich dětí dvacet minut denně
do hlasitého čtení – jim a s nimi – a vychovávejme z nich vnímavé čtenáře.
ČTENÍ POMÁHÁ
Cílem projektu je spojit potěšení ze čtení s radostí z pomoci druhým.
Po přečtení knihy a vyplnění testu vztahujícího se k dané knize, může každý získat 50korun, které může následně věnovat někomu, kdo čeká na naši pomoc. Věnovat se částka může např. na výcvik psa, který pomůže postiženému člověku, na speciální kolo pro maminku, která nemůže chodit, nebo na operace, které vrátí zrak arickým dětem apod. ...je stále hodně potřebných :-( a my jsme tu proto, abychom pomohli tím, co pomůže zároveň i nám.
- Projekt Čtení pomáhá rozdělí každý rok 10 milionů korun na dobročinné účely. O tom, kdo pomoc obdrží, rozhodnou dětští čtenáři.
- Každé dítě, které se zapojí do projektu, získá po přečtení některé ze seznamu vybraných knih kredit 50 korun, který bude moci věnovat na jeden z nominovaných dobročinných projektů.
Knihy
- Knihy jsou rozděleny do kategorií podle věku čtenářů (1.–5. třída, 6.–9. třída, střední škola).
- V každé kategorii bude k dispozici minimálně 20 knih k přečtení. Cílový stav je minimálně 100 knih v každé kategorii
-
V nejmladší a střední kategorii vybrala první knihy veřejnost v anketě O nejlepší knihu pro děti a mládež. Do ankety nominuje knihy odborná porota v čele se Zdeňkem Svěrákem. Pro nejstarší kategorii vybrala knihy odborná porota přímo.
Charity
- Charity, kterým budou moci čtenáři věnovat své kredity, bude projekt Čtení pomáhá vybírat ve spolupráci s Fórem dárců, renomovanými neziskovými organizacemi a partnery.
- Předpokládáme, že ročně podpoříme více než 100 charitativních projektů celkovou sumou 10 milionů korun. V každém okamžiku bude v projektu k dispozici pro hlasování minimálně 10 charit. Tím bude zajištěno, že peníze se k potřebným dostanou dříve. Po úspěšném naplnění charity bude nabídka doplněna o další.
Partneři projektu
Česká televize, MF DNES, Lidové noviny, iDnes.cz, Lidovky.cz, Frekvence 1, Evropa 2
Rosteme s knihou
Občanské sdružení Svaz českých knihkupců a nakladatelů a jeho společnost Svět knihy, s.r.o. zahájily na veletrhu Svět knihy Brno 2005 propagační kampaň na podporu čtení knih v České republice. • knihkupectví – výkladní skříň kampaně |
Zdroj: https://www.rostemesknihou.cz/cz/rosteme-s-knihou/aktuality/
DOPORUČENÁ ČETBA PRO 4.ROČ.:
Baar, J.Š.: Hanýžka a Martínek
Bernardinová, E.: Kluci, holky Stodůlky
Foglar, J.: Hoši od Bobří řeky
Foglar, J.: Stínadla se bouří
Foglar, J.: Tajemná Řásnovka
Háj, F.: Kája Mařík
Hulpach, V.: Rytířské legendy
Jirásek, A.: Staré pověsti české
Kriebel, Z.: Jak se zobe chytré zrní
Mahen, J.: Co mi liška vyprávěla
Mikulka, A.: Ježibaby, Pacička a zajíci
Nezval, V.: Anička skřítek a Slaměný Hubert
Nováková, Z.: Mít svoje vlastní zvířátko
Olbracht, I.: Biblické příběhy
Petiška, E.: Staré řecké báje a pověsti
Pleva, J.V.: Malý Bobeš
Poláček, K.: Bylo nás pět
Řezáč, V.: Poplach v Kovářské uličce
Sládek, J.V.: Zlaté slunce, bílý den (oddíl Zvony a zvonky)
Steklač, V.: Mirek a spol (i jiné díly)
Šmahelová, H.: Velké trápení
Štorch, E.: Osada havranů
Werich, J.: Fimfárum
Zavřel, Š.: Létající dědeček
Zinnerová, M.: Tajemství proutěného košíku
Župan, F.: Pepánek nezdara
Caroll, L.: Alenka v říši divů a za zrcadlem
Dahl, R.: Čarodějnice
Dahl, R.: Karlík a továrna na čokoládu
Ende, E.: Nekonečný příběh
Ende, E.: Děvčátko Momo a ukradený čas
Gaarder, J.: Kouzelný kalendář
Goscinny - Sempé: Mikulášovy patálie
Janssonová, T.: Čarovná zima
Jonson, R.: Viking Viki
Kästner, E.: Emil a detektivové
Kästner, E.: Luisa a Lotka
Kipling, R.: Kniha džunglí
Lewis, C.S.: Letopisy Narnie I.- VI.díl
Lindgrenová, A.: Ronja dcera loupežníka
London, J.: Bílý Tesák
Rowlingová, J.K.: Harry Potter I.- V.díl,
Ransome, A.: Trosečníci z vlaštovky
Saint – Exupéry, A. de.: Malý princ
Seton, E.T.: Dva divoši
Swift, J.: Gulliverovy cesty
Tolkien, J.R.R.: Hobit
Twain, M.: Dobrodružství Toma Sawyera
Werne, J.: Patnáctiletý kapitán
Wilde, O.: Pohádky