ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA

DALIBOR DUDEK

ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA
ŠKOLNÍ 2400/4
251 01
KONZULTAČNÍ HODINY středa 14:30-15:30h

TEL.:739610085
dalibor.dudek@zs.ricany.cz

3. ČTVRTLETNÍ PRÁCE Z ČESKÉHO JAZYKA

4.ROČNÍK

 

JMÉNO:

 

  1. Doplň slovesa v požadovaném tvaru:

Podat (2. os., č. j., zp. rozkaz.) –

Půjčit (3. os., č. j., zp. oznam., č. min.) –

Volat (1. os., č. mn., zp. oznam., č. přít.) –

Věřit (2. os., č. mn., zp. rozkaz) –

Psát (3. os., č. j., zp. podmiň.)

 

  1. Doplň do slov i, í, y, ý

Prvňáčci si už ve škole zv….kaj… . L….pové květy s….lně von… . Ps…. za noci

v….j…. . Kobl….žky nám zb….vaj….. na stole. Pradleny pověs…. v….prané prádlo.

Turisté na konci tras….. už jen klop….tali .Kap….čky ros…. se zatřp….tily.

Bitv….. se konaj….  na rozlehlém prostranstv….. Při pob….tu na slunci

se Simoně objevily pih…… . Už se sestr…. usmířily? Malí pejsci se po

p….škotech olizovali . Děti už z…..vaj… únavou. Lav….čky zářily v…..raznými barvam….. .

 

  1. Oprav chyby v textu a pak vymysli pro tento text vhodný název.

Sromy se ševelý v mírném vjetru. Pampelišky se ráno rozvíjely. V hlubokém tichu se

ozívaly hlasy rosniček. Laně přivolávali koloušky hlasytým pískáním. Jen pavouček

umý vykouzlit mezi větvemy nejtenčí vlákna. Motýly se už pozdravily

s kopretinami.Duby vzdychali pod tíhou žaludú.

 

  1. Vyznač základní skladební dvojice:

Vozidla taxislužby mají na bocích bílý přerušovaný pruh a na střeše majáček.

Vlakové spoje z Čáslavi se zpozdily až o hodinu.

Fotbaloví fanoušci vystoupili už dříve.

Jízdenky kontrolovali revizoři.

V Chrudimi přistoupily kamarádky.

 

  1. Rozvíjej základní skladební dvojice dalšími slovy.

Vzor: řidič zastavil. Unavený řidič zastavil na parkovišti.

Tramvaj stála.

 

Cestující seděli.

 

Taxikář odjel.

 

  1. Přečti si text a odpověz na otázky:

Lucka má ve zvyku si v neděli po probuzení povídat s rodiči. „Kluci se mi posmívají!“ vylezlo z ní tentokrát. „A proč?“ nechápal tatínek. „Že mám pihy, velký nos a jsem šprtka.“ Maminka radí: „Tak si jich nevšímej. Když si z toho nebudeš nic dělat, přejde je to. Chtějí tě vyprovokovat.“ „Musíš nad nimi vyzrát!“ radil tatínek. „To se ti řekne, ale jak?“ „Buď nad věcí. Řekni jim něco vtipného.“

  1. Jak by se Lucka měla zachovat?

 

  1. Je správné, že se Lucka svěřuje rodičům?

 

 

  1. Co by se mohlo stát, kdyby Lucka svůj problém rodičům neřekla?

Český jazyk

Články k jednotlivým tématům mohou poukazovat na širší souvislosti. V takovém případě přesahují aktuální stav naučené látky.
 
VZOROVÝ TEST 1. POLOLETÍ
 

Pololetní písemná práce – 4. ročník – český jazyk

 

Jméno:

Třída:

Datum:

 

Diktát:

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

       Známka:


1) Vyznač kořen u těchto slov:

 

l o v i š t ě,  v y l o v i t,  l o v c i,  v ý l o v,  l o v i t

 

o d m ě ř i t,  m ě ř i d l o,  v y m ě ř o v á n í,  z a m ě ř o v a t,  m ě ř í t k o

2

 

 

 

2) Urči, zda jde o předponu, nebo předložku, a napiš:

 

(od) chod, (nad) stromy, (pod) ložka, (před) domem, (od) maminky, (nad) poručík,
(pod) stolem, (před) stavit

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

8

 

 

 

3) Doplň  bě / bje,  vě / vje:

 

ob__mný  balík,  v__zd  do  dvora,  v__rný  pes,  ob__t  překážku,  chutný  ob__d,  osv__žující  nápoj,  úsp__šný  b__žec

8

 

 

 

4) Doplň vhodná slova se zdvojenou souhláskou:

 

Býk, který zuří, je _________________________.

Babička, která nemá zuby, je _________________________.

3

 

Maminka, když se zlobí, je _________________________.

 

5) Doplň tabulku:

 

podstatné jméno

pád

číslo

rod

 

do školy

 

 

 

 

se psem

 

 

 

 

na polích

 

 

 

 

9

 

 

 

6) Doplň tabulku:

 

sloveso

osoba

číslo

čas

 

čte

 

 

 

 

budeme mít

 

 

 

 

viděli jste

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7) Doplň i/y a urči vzor:

 

PODSTATNÉ JMÉNO

VZOR

Pod kol….. autobusu

 

 

Hus…… plavaly

 

 

U Břeclav….. stojí lípa

 

 

Na neb…. pluly mraky

 

 

U křov….. ležel klobouk

 

 

Pod konv…… ležela housenka

 

 

Na pol….. sejí hrách

 

 

Viděl krásnou bohyn…….

 

 

Pevné zdrav………

 

 

V horké koupel…….

 

 


 

VZORY PODSTATNÝCH JMEN

(pro jejich určování je důležitá koncovka 2. pádu čísla jednotného)

Vzory rodu mužského:  

(pouze u rodu mužského rozlišujeme životnost a neživotnost)               

pán

- tvrdý, životný                     

hrad

- neživotný                            

muž

- měkký, životný                    

stroj

- neživotný                            

předseda

- tvrdý, životný                      

soudce

- měkký, životný

 

Vzory rodu ženského:

žena

růže

píseň

kost

 

Vzory rodu středního:

město

moře

kuře

stavení

 

Doporučené zdroje:

 https://www.diktatorek.cz/Scholasticus/Cesky-jazyk/Tvaroslovi/Podstatna-jmena/Podstatna-jmena-vzor-index.html

https://trida-u-mufa.webnode.cz/news/sklonovani-podstatnych-jmen-vzory/

https://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_4.roc/cj4_vzorypodjmen_rodstredni1.htm

https://www.ucirna.cz/cestina/podstatna_jmena_rod_muzsky.php

https://www.pripravy.estranky.cz/clanky/jazyk-cesky/podstatna-jmena---vzory.html


 

"ŽIVOTNOST" PODSTATNÝCH JMEN

Životnost/neživotnost podstatného jména určujeme pomocí následujícího pravidla:

·         Porovnejte 1. a 4. pád

·         Neživotná podstatná jména mají v obou pádech stejný tvar.

·         Podstatná jména životná, mají pro 1. a 4. pád tvar rozdílný.

Někdy je zapotřebí určovat podle množného čísla (kvůli vzoru soudce, který má v jednotném čísle pro 1. a 4. pád stejný tvar, i přestože je životný; rozdílný tvar je jen v čísle množném).

Není dobré spoléhat se na přirozenou životnost:

sněhulák - 1. pád - sněhulák, 4. pád - sněhuláka - pády se neshodují, jedná se tedy o životnost

kostlivec - 1. pád - kostlivec, 4. pád - kostlivce - pády se opět neshodují, jde tedy znovu o životnost

Podobně umrlec, nebožtík a strašák. Ani jeden z nich nedýchá, přesto mají jazykovou životnost.

U podstatných jmen, která končí na skupinu -čí a označují nějaké povolání, musíme zase naopak porovnávat tvary čísla jednotného. V množném čísle se totiž tvary pro 1. a 4. pád shodují. Patří sem např. slova popravčí, výpravčí, průvodčí, krejčí apod. Tato slova vyjadřují zároveň muže i ženu vykonávající toto povolání. Abychom určovali životnost, musí toto vyjádření samozřejmě označovat muže. Např. ve větě - Průvodčí nám označila lístek. - životnost neurčujeme.

Některá podstatná jména mužského rodu mohou kolísat mezi životností a neživotností. Např. ledoborce, slanečci…

Shrnutí

  • Životnost určujeme jen u podstatných jmen rodu mužského
  • Pro určení stačí porovnat tvary jména v 1. a 4. pádu (lépe – množného čísla)
  • Gramatická životnost a přirozená životnost se nemusí shodovat!
  • Životnost či neživotnost jména ovlivňuje pravopis dalších slov (přísudku, rozvíjejícího zájmena nebo přídavného jména apod.)

Doporučené zdroje:

https://www.mojecestina.cz/article/2008082404-test-zivotnost-podstatnych-jmen-1

https://www.ucirna.cz/cestina/podstatna_jmena_zivotnost.php

https://www.ucirna.cz/cestina/podstatna_jmena_zivotnost.ph


 

SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM

 

K tomu, abychom mohli správně rozhodnout, kterou koncovku v určitém slovese použijeme, musíme postupovat podle následujících tří kroků:

1. Určíme podmět věty

Stačí se pomocí přísudku zeptat 1. pádovou otázkou kdo nebo co danou věc vykonával/o?

2. Určíme rod, ve kterém je podmět

Pokud je podmět rodu mužského, musíme určit také jeho životnost. Pokud chceme mít jistotu, zda je dané slovo rod životný či ne, stačí si říci toto slov v 1. pádu a poté v pádu 4. Pokud se tvary pádu neshodují, je podstatné jméno životné. Například zmiňovaný sněhulák je v 1. pádu sněhulák a ve 4. pádu sněhuláka. Proto je sněhulák životný.

3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku

ROD ŽENSKÝ

Jestliže je podmět v ženském rodu čísla množného, píšeme vždy v přísudku Y.

ROD STŘEDNÍ

Jestliže je podmět ve středním rodu čísla množného, píšeme v přísudku A.

Slova děti, oči a uši jsou sice rodu středního, ale v množném čísle se chovají jako podstatná jména rodu ženského. Proto musíme psát Y.

Pomůcka: Děti, oči, uši tvrdé Y jim sluší.

Neplatí pro: děcka, ucha, oka.

ROD MUŽSKÝ ŽIVOTNÝ

Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského životného, píšeme vždy I.

Ne vždy musí životná jména zastupovat živé osoby. Mezi životná se počítají např. také nebožtíci, sněhuláci apod.

ROD MUŽSKÝ NEŽIVOTNÝ

Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, píšeme vždy Y.

NEVYJÁDŘENÝ PODMĚT

Nevyjádřený podmět je ten, u kterého nemůžeme určit, jakého rodu a osoby je. V tomto případě se u sloves množného čísla v minulém čase píše I.

Doporučené zdroje:

https://www.naucsepsat.cz/shoda-podmetu-s-prisudkem/oprav/p7tdvlug4ncyflmtwk7slre3na/

https://cesky-jazyk.okhelp.cz/gramatika/shoda-podmet-prisudek.php


Podpora čtenářských dovedností

Celé Česko čte dětem

CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM

ČTĚME DĚTEM 20 MINUT DENNĚ.
KAŽDÝ DEN!

Čtenářem se nikdo nerodí, čtenáři musíme ukázat cestu.

 

Cílem projektu je podpora emocionálního
(psychického, myšlenkového 
a morálního) zdraví dětí a mládeže.

 

Projekt Celé Česko čte dětem® vznikl proto,
aby si společnost uvědomila, jak obrovský význam má pravidelné čtení dítěti pro jeho emocionální vývoj a pro formování návyku číst si v dospělosti. Vědci a praktikové shodně tvrdí, že pravidelné hlasité předčítání učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí.

Právě proto je společné čtení vítanou formou moudrého kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou.

Pravidelné předčítání v přátelské atmosféře je spolehlivý a účinný způsob, jak se může čtení stát pro dítě stejně přitažlivým, či dokonce ještě přitažlivějším než televize. Právě to je ta správná cesta, jak dát dítěti pocítit jeho důležitost, projevit mu svou lásku, nenásilně rozvíjet jeho jazykové dovednosti a všeobecné vědomosti a formovat jeho vlastní návyk a potřebu číst si s chutí rovněž v dospělosti.

 

Investujme tedy po těch několik let vyrůstání našich dětí dvacet minut denně 
do hlasitého čtení 
 jim a s nimi  a vychovávejme z nich vnímavé čtenáře.

 

 

ČTENÍ POMÁHÁ

Cílem projektu je spojit potěšení ze čtení s radostí z pomoci druhým.

Po přečtení knihy a vyplnění testu vztahujícího se k dané knize, může každý získat 50korun, které může následně věnovat někomu, kdo čeká na naši pomoc. Věnovat se částka může např. na výcvik psa, který pomůže postiženému člověku, na speciální kolo pro maminku, která nemůže chodit, nebo na operace, které vrátí zrak arickým dětem apod. ...je stále hodně potřebných :-( a my jsme tu proto, abychom pomohli tím, co pomůže zároveň i nám.

 

  • Projekt Čtení pomáhá rozdělí každý rok 10 milionů korun na dobročinné účely. O tom, kdo pomoc obdrží, rozhodnou dětští čtenáři.
  • Každé dítě, které se zapojí do projektu, získá po přečtení některé ze seznamu vybraných knih kredit 50 korun, který bude moci věnovat na jeden z nominovaných dobročinných projektů.

Knihy

  • Knihy jsou rozděleny do kategorií podle věku čtenářů (1.–5. třída, 6.–9. třída, střední škola).
  • V každé kategorii bude k dispozici minimálně 20 knih k přečtení. Cílový stav je minimálně 100 knih v každé kategorii
  • V nejmladší a střední kategorii vybrala první knihy veřejnost v anketě O nejlepší knihu pro děti a mládež. Do ankety nominuje knihy odborná porota v čele se Zdeňkem Svěrákem. Pro nejstarší kategorii vybrala knihy odborná porota přímo.

Charity

  • Charity, kterým budou moci čtenáři věnovat své kredity, bude projekt Čtení pomáhá vybírat ve spolupráci s Fórem dárců, renomovanými neziskovými organizacemi a partnery.
  • Předpokládáme, že ročně podpoříme více než 100 charitativních projektů celkovou sumou 10 milionů korun. V každém okamžiku bude v projektu k dispozici pro hlasování minimálně 10 charit. Tím bude zajištěno, že peníze se k potřebným dostanou dříve. Po úspěšném naplnění charity bude nabídka doplněna o další.

Partneři projektu

Česká televize, MF DNES, Lidové noviny, iDnes.cz, Lidovky.cz, Frekvence 1, Evropa 2

 

Rosteme s knihou

 

Občanské sdružení Svaz českých knihkupců a nakladatelů a jeho společnost Svět knihy, s.r.o. zahájily na veletrhu Svět knihy Brno 2005 propagační kampaň na podporu čtení knih v České republice. 
Projekt je realizován ve spolupráci s profesními a mediálními organizacemi a subjekty, které působí v oblasti propagace četby, příp. aktuálně pracují na projektech, jež se této problematiky týkají. Vznik projektu s názvem „Rosteme s knihou“ zaměřeného na zvyšování čtenářské gramotnosti vyplývá ze zodpovědnosti Svazu českých knihkupců a nakladatelů jako zástupce nakladatelského a knihkupeckého oboru, který se významně podílí na spoluvytváření české knižní kultury.

Alarmující výsledky výzkumů čtenářské vyspělosti v tuzemsku i v zahraničí, jež dokazují výrazný pokles zájmu mládeže o četbu a knihy, nás vedou k aktivnímu řešení situace s ohledem na negativní celospolečenské důsledky, které by ignorance problému literární negramotnosti mohla způsobit. Projekt zaměřený na získávání kladného vztahu k literatuře a knihám osloví novým a zajímavým způsobem zejména předškolní a školní mládež s cílem rozvíjet a prohlubovat jejich literární vzdělání a čtenářskou vyspělost, zlepšovat a obohacovat komunikační schopnosti a obecně kulturní znalosti mladých lidí. Smysluplnost projektu je dána perspektivní péčí o růst intelektuálního potenciálu naší země. V mnoha vyspělých státech (USA, Velká Británie, Francie, Německo) se důsledkům poklesu zájmu o literaturu ve společnosti snaží zabránit kampaněmi, pořady na rozhlasových i televizních kanálech, podporou celostátních a lokálních soutěží apod. Profesní svazy nakladatelů a knihkupců se do kampaní aktivně zapojují, pomáhají s jejich medializací, udělují záštitu dalším projektům z této oblasti.

Propagaci četby se v České republice věnuje mnoho dílčích projektů, které upozorňují na knihu v lokálním i celorepublikovém rozsahu. Městské a regionální knihovny, organizace sdružující knihovníky a informační pracovníky SKIP, Obec spisovatelů, Česká sekce IBBY, společnost Svazu českých knihkupců a nakladatelů Svět knihy, Klub ilustrátorů, Agora Central Europe, veletrh dětské knihy v Liberci, nakladatelé knih pro děti a mládež se svými knižními kluby, knihkupci i mnozí nadšení jednotlivci připravili již řadu záslužných akcí přivádějících děti zpět k četbě knih. Zaštítění jednotlivých akcí pod značkou „Rosteme s knihou“ umožní všem, kteří se k ní přihlásí, získat větší publicitu pro své aktivity díky rozsáhlejší a dlouhodobé mediální spolupráci se zainteresovanými partnery (denní tisk, Knižní novinky, Knižní svět – pořad ČT 2, stanice a relevantní pořady Českého rozhlasu, noviny a časopisy určené pro děti a mládež, pro pracovníky ve školství, pro rodiče a další).


Obsahová náplň projektu

• mediální pořady a spoty zaměřené na literaturu pro děti a mládež a výchovu ke čtenářství
• zábavně naučné pořady
• soutěže a akce – tradiční i nové
• pořady představující známé osobnosti a jejich vztah k literatuře a knihám
• zajímavě řešený a interaktivní internetový portál oznamující jednotlivé akce s linkami na weby s literaturou a knihami pro děti
• součinnost se školkami, školami, školními družinami a rodinami, dětskými psychology
• metodické semináře pro učitele, rodiče a odbornou veřejnost
• spolupráce s kluby mladých čtenářů vedených jednotlivými nakladateli
• zapojení dětských oddělení regionálních a městských knihoven, knihkupectví v jednotlivých městech a webových serverů určených dětem a jejich rodičům
• aktivní zapojení sponzorů a partnerů
• mezinárodní spolupráce v rámci zemí Visegradu a EU s možností získání dalších finančních zdrojů
propagační kampaň
• celoplošné výlepy plakátů s logem projektu, výroba a distribuce reklamních předmětů s vtipnými slogany
• široká medializace projektu včetně spolupráce s audiovizuálními a tištěnými médii

• knihkupectví – výkladní skříň kampaně
• společný internetový portál s interaktivním rozhraním
• využití propagačních možností a programového prostoru v rámci největšího knižního veletrhu Svět knihy Praha a dalších obdobných akcí v republice

Zdroj: https://www.rostemesknihou.cz/cz/rosteme-s-knihou/aktuality/

 

DOPORUČENÁ ČETBA PRO 4.ROČ.:

Baar, J.Š.: Hanýžka a Martínek

Bernardinová, E.: Kluci, holky Stodůlky

Foglar, J.: Hoši od Bobří řeky

Foglar, J.: Stínadla se bouří

Foglar, J.: Tajemná Řásnovka

Háj, F.: Kája Mařík

Hulpach, V.: Rytířské legendy

Jirásek, A.: Staré pověsti české

Kriebel, Z.: Jak se zobe chytré zrní

Mahen, J.: Co mi liška vyprávěla

Mikulka, A.: Ježibaby, Pacička a zajíci

Nezval, V.: Anička skřítek a Slaměný Hubert

Nováková, Z.: Mít svoje vlastní zvířátko

Olbracht, I.: Biblické příběhy

Petiška, E.: Staré řecké báje a pověsti

Pleva, J.V.: Malý Bobeš

Poláček, K.: Bylo nás pět

Řezáč, V.: Poplach v Kovářské uličce

Sládek, J.V.: Zlaté slunce, bílý den            (oddíl Zvony a zvonky)

Steklač, V.: Mirek a spol     (i jiné díly)

Šmahelová, H.: Velké trápení

Štorch, E.: Osada havranů

Werich, J.: Fimfárum

Zavřel, Š.: Létající dědeček

Zinnerová, M.: Tajemství proutěného košíku

Župan, F.: Pepánek nezdara

 

Caroll, L.: Alenka v říši divů a za zrcadlem

Dahl, R.: Čarodějnice

Dahl, R.: Karlík a továrna na čokoládu

Ende, E.: Nekonečný příběh

Ende, E.: Děvčátko Momo a ukradený čas

Gaarder, J.: Kouzelný kalendář

Goscinny - Sempé: Mikulášovy patálie

Janssonová, T.: Čarovná zima

Jonson, R.: Viking Viki

Kästner, E.: Emil a detektivové

Kästner, E.: Luisa a Lotka

Kipling, R.: Kniha džunglí

Lewis, C.S.: Letopisy Narnie I.- VI.díl

Lindgrenová, A.: Ronja dcera loupežníka

London, J.: Bílý Tesák

Rowlingová, J.K.: Harry Potter I.- V.díl,

Ransome, A.: Trosečníci z vlaštovky

Saint – Exupéry, A. de.: Malý princ

Seton, E.T.: Dva divoši

Swift, J.: Gulliverovy cesty

Tolkien, J.R.R.: Hobit

Twain, M.: Dobrodružství Toma Sawyera

Werne, J.: Patnáctiletý kapitán

Wilde, O.: Pohádky