ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA

DALIBOR DUDEK

ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA
ŠKOLNÍ 2400/4
251 01
KONZULTAČNÍ HODINY středa 14:30-15:30h

TEL.:739610085
dalibor.dudek@zs.ricany.cz

Čtenářství

ČTENÁŘ

06.11.2013 12:48

Aktivity čtenáře

V průběhu září jsme vždy v pátek přinášeli své knihy, chvilku si v nich četli a následně kousek přečetli ostatním. Všímali jsme si nálady, děje i jednotlivých postav. Knížku jsme doporučovali ostatním.

Nyní postupně rozšíříme své čtenářské aktivity. Zapíšeme přečtené knihy do „čtenáře“ (forma deníku). Postupně si své záznamy ukážeme. Učitel doplní krátkou zprávu k záznamům a zapíše úkol pro žáka.

Způsob záznamu do „čtenáře“:

LEVÁ STRANA

PRAVÁ STRANA

důvod výběru

hlavní postavy (stručná charakteristika)

stručný obsah (5-8vět)

co se mi na knize líbilo/nelíbilo

doporučení pro ostatní

obrázek (dobrovolné)

 

název knihy

autor

ilustrátor

nakladatelství, rok vydání

 

 

Pro nové žáky – je zapotřebí pořídit si čtenářský deník.

Mezi další čtenářské aktivity zařadíme:

Čtenářské konzultace probíhají za předpokladu, že ostatní žáci tiše čtou.

Čtenářské křeslo se využívá např. při referátech o knihách, autorském čtení apod. Žák představí svým spolužákům svou přečtenou knihu nebo ukázku. Následně zodpovídá dotazy spolužáků nebo i učitele.

Čtenářský klub - odpoledního setkávání žáků školy, kteří se dobrovolně účastní činností probíhajících v rámci čtenářského klubu.

Dílna čtení  - každý žák by měl mít po ruce knihu, kterou si sám ke čtení zvolil. V dílně čtení se čtou (postupně) celé texty

Ráno s knihou - žáci posnídají ve čtenářském společenství. V úvodní části učitel předčítá z knihy, kterou si přinesl na snídani a následně probíhá samostatné čtení žáků, případně má učitel připravené doplňující činnosti.

O co usilujeme?

Rozvíjet individuální čtenářské dovednosti každého žáka. Přičemž žák:

Přizpůsobuje čtení svému záměru

  • hledá a vybírá text podle záměru, zdůvodňuje svou volbu
  • volí podle záměru způsob čtení
  • pozná, kdy má text odložit

Najde informace v textu

  • identifikuje potřebnou informaci
  • odliší hlavní informace od podpůrných a vedlejších
  • odliší fakta od názorů
  • pracuje s informačním aparátem (obsah, marginálie, rejstřík, odkazy, poznámky, …)

Rozpozná, zdali odpověď na položenou otázku

  • najde na jednom místě v textu
  • najde na několika místech v textu, která musí propojit
  • najde propojením textu a své zkušenosti
  • najde jen ve své zkušenosti nebo fantazii

Shrne získané informace

  • rozliší v textu podstatné a podpůrné myšlenky či informace
  • nebo odliší uzlové body dějové linie od epizod
  • udrží logický sled událostí nebo informací a myšlenek podle textu nebo zvolí vlastní logiku
  • formuluje shrnutí souvisle a svými slovy

Vyjasní si

  • rozpozná, co mu nedává smysl
  • vyjasní si význam neznámých slov, reálie
  • vyjasní si složité či nejasné myšlenky

Pokládá otázky vzhledem k tomu, s jakým záměrem čte…

  • klade otázky zodpověditelné přímo v textu
  • klade otázky na souvislosti – zodpověditelné se zapojením čtenářské a životní zkušenosti, dalších zdrojů

Propojuje čtení s dalšími zkušenostmi

  • předvídá obsah nebo pokračování textu, své předpovědi dokládá vodítky z textu a svou zkušeností čtenářskou a životní
  • porovnává informace, názory, myšlenky v textu se svými poznatky a zkušenostmi – hledá shody a rozdíly
  • porovnává informace, názory a myšlenky v textu s dalšími texty – hledá shody a rozdíly

Činí závěry

  • analyzuje příčiny a důsledky
  • rozpoznává místa, která působí na city nebo vypovídají o citech, a spoluprožívá je nebo odmítá, popřípadě rozpozná manipulaci
  • rozpoznává souvislosti ve věcném obsahu sdělení
  • z informací v textu dělá závěry a rozhodnutí

Posuzuje záměr, informace, myšlenky a stavbu textu…

  • rozpozná autorský záměr, vztah autora k textu
  • rozpozná fiktivního čtenáře (jakého čtenáře text předpokládá/implikuje)
  • vyhodnocuje s oporou v textu důvěryhodnost informací a vypovídací hodnotu textu
  • rozpozná, jak jsou informace v textu uspořádány (řazení příčina-následek, problém/řešení, hlavní myšlenka – podpůrný detail, shoda/odlišnost, popis)

Interpretuje

  • vybaví a rozvíjí své představy nad textem
  • rozpoznává a formuluje hlavní myšlenku a propojuje ji se svou zkušeností
  • je si vědom toho, že jiní lidé interpretují text jinak a respektuje to

Zaznamenává si

  • přehledně pro svou potřebu zaznamenává informace či myšlenky z textu

Nakládá se získanými informacemi a myšlenkami podle záměru

  • informace a myšlenky přetváří podle svého záměru či adresáta přetvořeného sdělení
  • informace ověřuje v dalších zdrojích

 

ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST

Syntéza

Čtenářská gramotnost je celoživotně se rozvíjející vybavenost člověka vědomostmi, dovednostmi, schopnostmi, postoji a hodnotami potřebnými pro užívání všech druhů textů v různých individuálních i sociálních kontextech.

jednotlivé roviny:

 

Vztah ke čtení – předpokladem pro rozvíjení čtenářské gramotnosti je potěšení z četby a vnitřní potřeba číst.

Motivovanost žáka ke čtení neobsahuje jen radost a zážitky ze čtení, ale i vědomí, že při čtení řeší své osobní problémy a nachází odpovědi na své otázky. Čtení slouží také k běžné komunikaci (sociální sítě, chat, blog) a pomáhá žákovi v jeho sociálním životě, vztazích k blízkým a vytváření obrazu o sobě

Uvědomit si, že vztah ke čtení je důležitou složkou čtenářské gramotnosti, je klíčový, nezbytný první krok k zakládání a zvyšování čtenářské gramotnosti žáka.

 

Doslovné porozumění textu – čtenářská gramotnost staví na dovednosti dekódovat psané texty a se zapojením dosavadních znalostí a zkušeností budovat porozumění na doslovné úrovni

 

Vysuzování z textu – čtenářsky gramotný člověk musí umět vyvozovat z přečteného závěry a texty posuzovat (kriticky hodnotit) z různých hledisek včetně sledování autorových záměrů.

 

Metakognice – je dovednost a návyk seberegulace, tj. dovednost reflektovat záměr vlastního čtení, v souladu s ním volit texty a způsob čtení, sledovat a vyhodnocovat vlastní porozumění čtenému textu a záměrně volit strategie pro lepší porozumění, pro překonávání obtížnosti obsahu i složitosti vyjádření.

Podobně jako vysuzování z textu jsou také vědomý výběr způsobu čtení a vědomá práce s obtížemi při čtení dovednostmi, jimiž se budeme zabývat ve zvláštním článku.

 

Sdílení – čtenářsky gramotný člověk je připraven své prožitky, porozumívání a pochopení sdílet s dalšími čtenáři. Své pochopení textu porovnává s jeho společensky sdílenými interpretacemi, všímá si shod a přemýšlí o rozdílech.

 

Aplikace – čtenářsky gramotný člověk využívá čtení k seberozvoji i ke svému konání, četbu zúročuje v dalším životě.

 

 

Čtení je myšlení, je to komplexní činnost: výuka čtení musí proto směřovat k rozvíjení komplexu znalostí a dovedností, a ne k jednotlivostem, k mechanickému trénování jednotlivých dovedností.

 

 

 

zdroj a více informací: www.rvp.cz (Metodická doporučení pro rozvíjení čtenářské gramotnosti - Petr Koubek, Jitka Altmanová)

 


 

Čtenář

ZÁZNAM VE ČTENÁŘI

- K ZÁZNAMU JE NUTNÉ VYUŽÍVAT KARTU, KTEROU MAJÍ VŠICHNI VLOŽENOU VE ČTENÁŘI

- KARTA URČUJE VŠE, CO SE ZAZNAMENÁVÁ NA LEVOU NEBO PRAVOU STRANU

- ZAZNAMENÁVAT BUDEME I SPOLEČNÉ ČTENÍ KNIH

- ČTENÁŘ SE BUDE ODEVZDÁVAT KE KONTROLE VŽDY V UVEDENÝ TERMÍN (VČAS V TÝDENNÍM PLÁNU)

- ČTENÁŘ BUDE SLOUŽIT KE VZÁJEMNÉ KOMUNIKACI O ŽÁKOVĚ ČETBĚ

- SOUČÁSTÍ ČTENÁŘE BUDOU I HODNOTÍCÍ ZPRÁVY, ZPRACOVÁNÍ DALŠÍCH NAVAZUJÍCÍCH ÚKOLŮ K JEDNOTLIVÝM KNIHÁM

 

Čtenářská dílna

Čtenářská dílna

Ústřední činností v dílně čtení je – čtení. Každý žák by měl mít po ruce knihu, kterou si sám ke čtení zvolil. V dílně čtení se čtou (postupně) celé texty – celé knihy, celé povídky, celé básnické sbírky apod.

Žákům je ponechám dvacetiminutový prostor na čtení. Následuje osobní záznam (vlastní reakce) na to, co každý přečetl. Osobní záznamy následně sdílejí v menších skupinách, kde si o textu povídají.
Každý osobní záznam:
- má být osobní reflexí přečteného, nikoli převyprávěného textu
- by měl nastínit, co text pro nás znamená, měl by ho interpretovat z vašeho osobního hlediska a prožitku
- měl by obsahovat hodnotící výroky jako: „Mám tuhle knihu rád, protože…“ anebo: „Tento text je přínosný, protože objasňuje…“ nebo: „Nemůžu s autorem souhlasit, neboť…“

pravidla dílny čtení:
1. Čti po celou dobu.
2. Nikoho nevyrušuj.
3. Žádné přestávky na toaletu a pití.
4. Vyber si text nebo knihu na čtení před začátkem čtenářské dílny.
5. Během minilekcí naslouchej.
6. Buď připraven podělit se o svou četbu, když budeš vyzván.
7. Můžeš při čtení sedět tam, kde se dobře cítíš.

Dílnu čtení se zavádí postupně! Její úroveň a forma je závislá na věku žáků.
Dílnu čtení zařazujte do výuky alespoň jedenkrát týdně, lépe častěji. Výzkumy dokazují, že pouhých dvacet minut soustředěného čtení denně zlepšuje významně čtenářství žáků.
------------------------------------------------------------------------------------------
zdroj: Příručka VII – Dílna čtení (RWCT,2007)

 

Celé Česko čte dětem

CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM

ČTĚME DĚTEM 20 MINUT DENNĚ.
KAŽDÝ DEN!

Čtenářem se nikdo nerodí, čtenáři musíme ukázat cestu.

 

Cílem projektu je podpora emocionálního
(psychického, myšlenkového 
a morálního) zdraví dětí a mládeže.

 

Projekt Celé Česko čte dětem® vznikl proto,
aby si společnost uvědomila, jak obrovský význam má pravidelné čtení dítěti pro jeho emocionální vývoj a pro formování návyku číst si v dospělosti. Vědci a praktikové shodně tvrdí, že pravidelné hlasité předčítání učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí.

Právě proto je společné čtení vítanou formou moudrého kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou.

Pravidelné předčítání v přátelské atmosféře je spolehlivý a účinný způsob, jak se může čtení stát pro dítě stejně přitažlivým, či dokonce ještě přitažlivějším než televize. Právě to je ta správná cesta, jak dát dítěti pocítit jeho důležitost, projevit mu svou lásku, nenásilně rozvíjet jeho jazykové dovednosti a všeobecné vědomosti a formovat jeho vlastní návyk a potřebu číst si s chutí rovněž v dospělosti.

 

Investujme tedy po těch několik let vyrůstání našich dětí dvacet minut denně 
do hlasitého čtení 
 jim a s nimi  a vychovávejme z nich vnímavé čtenáře.

 


 

Čtení pomáhá

ČTENÍ POMÁHÁ

Cílem projektu je spojit potěšení ze čtení s radostí z pomoci druhým.

Po přečtení knihy a vyplnění testu vztahujícího se k dané knize, může každý získat 50korun, které může následně věnovat někomu, kdo čeká na naši pomoc. Věnovat se částka může např. na výcvik psa, který pomůže postiženému člověku, na speciální kolo pro maminku, která nemůže chodit, nebo na operace, které vrátí zrak arickým dětem apod. ...je stále hodně potřebných :-( a my jsme tu proto, abychom pomohli tím, co pomůže zároveň i nám.

 

  • Projekt Čtení pomáhá rozdělí každý rok 10 milionů korun na dobročinné účely. O tom, kdo pomoc obdrží, rozhodnou dětští čtenáři.
  • Každé dítě, které se zapojí do projektu, získá po přečtení některé ze seznamu vybraných knih kredit 50 korun, který bude moci věnovat na jeden z nominovaných dobročinných projektů.

Knihy

  • Knihy jsou rozděleny do kategorií podle věku čtenářů (1.–5. třída, 6.–9. třída, střední škola).
  • V každé kategorii bude k dispozici minimálně 20 knih k přečtení. Cílový stav je minimálně 100 knih v každé kategorii
  • V nejmladší a střední kategorii vybrala první knihy veřejnost v anketě O nejlepší knihu pro děti a mládež. Do ankety nominuje knihy odborná porota v čele se Zdeňkem Svěrákem. Pro nejstarší kategorii vybrala knihy odborná porota přímo.

Charity

  • Charity, kterým budou moci čtenáři věnovat své kredity, bude projekt Čtení pomáhá vybírat ve spolupráci s Fórem dárců, renomovanými neziskovými organizacemi a partnery.
  • Předpokládáme, že ročně podpoříme více než 100 charitativních projektů celkovou sumou 10 milionů korun. V každém okamžiku bude v projektu k dispozici pro hlasování minimálně 10 charit. Tím bude zajištěno, že peníze se k potřebným dostanou dříve. Po úspěšném naplnění charity bude nabídka doplněna o další.

Partneři projektu

Česká televize, MF DNES, Lidové noviny, iDnes.cz, Lidovky.cz, Frekvence 1, Evropa 2

 

zdroj a více infomrací na: www.ctenipomaha.cz

 

Rosteme s knihou

Rosteme s knihou

 

Občanské sdružení Svaz českých knihkupců a nakladatelů a jeho společnost Svět knihy, s.r.o. zahájily na veletrhu Svět knihy Brno 2005 propagační kampaň na podporu čtení knih v České republice. 
Projekt je realizován ve spolupráci s profesními a mediálními organizacemi a subjekty, které působí v oblasti propagace četby, příp. aktuálně pracují na projektech, jež se této problematiky týkají. Vznik projektu s názvem „Rosteme s knihou“ zaměřeného na zvyšování čtenářské gramotnosti vyplývá ze zodpovědnosti Svazu českých knihkupců a nakladatelů jako zástupce nakladatelského a knihkupeckého oboru, který se významně podílí na spoluvytváření české knižní kultury.

Alarmující výsledky výzkumů čtenářské vyspělosti v tuzemsku i v zahraničí, jež dokazují výrazný pokles zájmu mládeže o četbu a knihy, nás vedou k aktivnímu řešení situace s ohledem na negativní celospolečenské důsledky, které by ignorance problému literární negramotnosti mohla způsobit. Projekt zaměřený na získávání kladného vztahu k literatuře a knihám osloví novým a zajímavým způsobem zejména předškolní a školní mládež s cílem rozvíjet a prohlubovat jejich literární vzdělání a čtenářskou vyspělost, zlepšovat a obohacovat komunikační schopnosti a obecně kulturní znalosti mladých lidí. Smysluplnost projektu je dána perspektivní péčí o růst intelektuálního potenciálu naší země. V mnoha vyspělých státech (USA, Velká Británie, Francie, Německo) se důsledkům poklesu zájmu o literaturu ve společnosti snaží zabránit kampaněmi, pořady na rozhlasových i televizních kanálech, podporou celostátních a lokálních soutěží apod. Profesní svazy nakladatelů a knihkupců se do kampaní aktivně zapojují, pomáhají s jejich medializací, udělují záštitu dalším projektům z této oblasti.

Propagaci četby se v České republice věnuje mnoho dílčích projektů, které upozorňují na knihu v lokálním i celorepublikovém rozsahu. Městské a regionální knihovny, organizace sdružující knihovníky a informační pracovníky SKIP, Obec spisovatelů, Česká sekce IBBY, společnost Svazu českých knihkupců a nakladatelů Svět knihy, Klub ilustrátorů, Agora Central Europe, veletrh dětské knihy v Liberci, nakladatelé knih pro děti a mládež se svými knižními kluby, knihkupci i mnozí nadšení jednotlivci připravili již řadu záslužných akcí přivádějících děti zpět k četbě knih. Zaštítění jednotlivých akcí pod značkou „Rosteme s knihou“ umožní všem, kteří se k ní přihlásí, získat větší publicitu pro své aktivity díky rozsáhlejší a dlouhodobé mediální spolupráci se zainteresovanými partnery (denní tisk, Knižní novinky, Knižní svět – pořad ČT 2, stanice a relevantní pořady Českého rozhlasu, noviny a časopisy určené pro děti a mládež, pro pracovníky ve školství, pro rodiče a další).


Obsahová náplň projektu

• mediální pořady a spoty zaměřené na literaturu pro děti a mládež a výchovu ke čtenářství
• zábavně naučné pořady
• soutěže a akce – tradiční i nové
• pořady představující známé osobnosti a jejich vztah k literatuře a knihám
• zajímavě řešený a interaktivní internetový portál oznamující jednotlivé akce s linkami na weby s literaturou a knihami pro děti
• součinnost se školkami, školami, školními družinami a rodinami, dětskými psychology
• metodické semináře pro učitele, rodiče a odbornou veřejnost
• spolupráce s kluby mladých čtenářů vedených jednotlivými nakladateli
• zapojení dětských oddělení regionálních a městských knihoven, knihkupectví v jednotlivých městech a webových serverů určených dětem a jejich rodičům
• aktivní zapojení sponzorů a partnerů
• mezinárodní spolupráce v rámci zemí Visegradu a EU s možností získání dalších finančních zdrojů
propagační kampaň
• celoplošné výlepy plakátů s logem projektu, výroba a distribuce reklamních předmětů s vtipnými slogany
• široká medializace projektu včetně spolupráce s audiovizuálními a tištěnými médii

• knihkupectví – výkladní skříň kampaně
• společný internetový portál s interaktivním rozhraním
• využití propagačních možností a programového prostoru v rámci největšího knižního veletrhu Svět knihy Praha a dalších obdobných akcí v republice

Zdroj: https://www.rostemesknihou.cz/cz/rosteme-s-knihou/aktuality/

 

Doporučená četba

DOPORUČENÁ ČETBA PRO 4.ROČ.:

Baar, J.Š.: Hanýžka a Martínek

Bernardinová, E.: Kluci, holky Stodůlky

Foglar, J.: Hoši od Bobří řeky

Foglar, J.: Stínadla se bouří

Foglar, J.: Tajemná Řásnovka

Háj, F.: Kája Mařík

Hulpach, V.: Rytířské legendy

Jirásek, A.: Staré pověsti české

Kriebel, Z.: Jak se zobe chytré zrní

Mahen, J.: Co mi liška vyprávěla

Mikulka, A.: Ježibaby, Pacička a zajíci

Nezval, V.: Anička skřítek a Slaměný Hubert

Nováková, Z.: Mít svoje vlastní zvířátko

Olbracht, I.: Biblické příběhy

Petiška, E.: Staré řecké báje a pověsti

Pleva, J.V.: Malý Bobeš

Poláček, K.: Bylo nás pět

Řezáč, V.: Poplach v Kovářské uličce

Sládek, J.V.: Zlaté slunce, bílý den            (oddíl Zvony a zvonky)

Steklač, V.: Mirek a spol     (i jiné díly)

Šmahelová, H.: Velké trápení

Štorch, E.: Osada havranů

Werich, J.: Fimfárum

Zavřel, Š.: Létající dědeček

Zinnerová, M.: Tajemství proutěného košíku

Župan, F.: Pepánek nezdara

 

Caroll, L.: Alenka v říši divů a za zrcadlem

Dahl, R.: Čarodějnice

Dahl, R.: Karlík a továrna na čokoládu

Ende, E.: Nekonečný příběh

Ende, E.: Děvčátko Momo a ukradený čas

Gaarder, J.: Kouzelný kalendář

Goscinny - Sempé: Mikulášovy patálie

Janssonová, T.: Čarovná zima

Jonson, R.: Viking Viki

Kästner, E.: Emil a detektivové

Kästner, E.: Luisa a Lotka

Kipling, R.: Kniha džunglí

Lewis, C.S.: Letopisy Narnie I.- VI.díl

Lindgrenová, A.: Ronja dcera loupežníka

London, J.: Bílý Tesák

Rowlingová, J.K.: Harry Potter I.- V.díl,

Ransome, A.: Trosečníci z vlaštovky

Saint – Exupéry, A. de.: Malý princ

Seton, E.T.: Dva divoši

Swift, J.: Gulliverovy cesty

Tolkien, J.R.R.: Hobit

Twain, M.: Dobrodružství Toma Sawyera

Werne, J.: Patnáctiletý kapitán

Wilde, O.: Pohádky