ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA

DALIBOR DUDEK

ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA
ŠKOLNÍ 2400/4
251 01
KONZULTAČNÍ HODINY středa 14:30-15:30h

TEL.:739610085
dalibor.dudek@zs.ricany.cz

3. čtvrtletí - písemná práce – matematika – 4. ročník

Jméno, příjmení:……………………………………………………………………..Třída:……………………

1) Vypočítej:

   4893               3272                     6424                    3832              1453                    6495

 - 2422              - 1886                    - 1257                    1159                 7558                     1877

 

6

 

 

 

2) Vypočítej příklady – dělení se zbytkem:

37 : 5 =        zb.                                 88 : 9 =        zb.

 

4

 

29 : 6 =        zb.                                 59 : 8 =        zb.

 

 

3) Vypočítej:

   489                 327                    642                     383                       145                 

 x  32               x    28                    x   25                   x  34                        x 27

 

5

 

 

 

4) Zapiš pomocí římského čísla a naopak:

 

59…………..                                        DXXI…………….

4

 

16………….                                         CLII………………

 

  1. Vypočítej

                               2                                 1                                   2

3  z 60 =                   3  z 60 =                     5  ze 100 =                  5  ze 100 =                                        

4

 

 

 


 

 

 

  1. Vyřeš úlohu

 

V pohádce se nachází 5 zcela stejných království. Každé království má 10 měst, každé město 5 škol, každá škola 9 ročníků, každý ročník 2 třídy a každá třída 20 žáků.

 

Otázky:

  1. Kolik žáků navštěvuje školy v jednom městě?
  2. Kolik žáků navštěvuje školy v jednom království?
  3. Kolik žáků navštěvuje školy ve všech královstvích?

 

Zápis:

 

 

Výpočty:

 

 

 

 

 

Odpovědi:

1)

2)

3)

7

 

 

 

 

  1. Narýsuj: k (S, r = 5 cm)

   
                                                                                                 
 


 

4

 

 

Celkový počet bodů: 34

Získané body:


 

Matematika

VZOROVÝ TEST 1. POLOLETÍ
 

Pololetní písemná práce – 4. ročník – matematika

 

Jméno:

Třída:

Datum:________________________________________________________________________

 

 

1) Vypočítej:

 

250 : 50 =                                         450 : 5 =

720 : 80 =                                         640 : 8 =

30 x 6 =                                            40 x 20 =

90 x 4 =                                            30 x 30 =

91 :  7 =                                            96 : 6 =      

10

 

^                       ^

 

2) Vypočítej příklady se závorkami:

 

(5 x 9) + 7 =                                     70 – (7 x 6) =

4

 

4 x (6 + 8) =                                     8 x (19 – 7) =

                                                        

 

 

3) Vypočítej příklady – dělení se zbytkem:

 

39 : 5 =        zb.                                 83 : 9 =        zb.

 

4

 

25 : 6 =        zb.                                 58 : 8 =        zb.

 

 

 

4) Převody jednotek:

 

2 min =          s                                             8 h =            min

420 s =           min                                        360 s =        min

6

 

3 h =               min                                        9 min =         s

 

 

 

 

5) Vypočítej:

 

   489               327                   642                    383                  145                     649

- 242            - 188                - 125                    115               755                   187

 

 

6) V hospodářství chovají 139 slepic, 368 kachen a 75 hus. O kolik kusů drůbeže se starají?

- zápis, výpočet, odpověď

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

7) Geometrie:

 

Narýsuj trojúhelník ABC: a = 5cm, b = 3cm, c = 7cm

- nákres s popisky, konstrukce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 



 
Články k jednotlivým tématům mohou poukazovat na širší souvislosti. V takovém případě přesahují aktuální stav naučené látky.
Jedním se zajímavých zdrojů proopakování témat z matematiky může být:
 

ZLOMKY

Pro pochopení zlomků je podstatné uvědomit si, že CELEK vždy tvoří čtyři čtvrtiny, šest šestin, sedm sedmin…

ČÁST z tohoto celku je pak například tři čtvrtiny, pět šestin, dvě sedminy… tedy: tři ze čtyř, pět ze šesti, dva ze sedmi.

Zlomky můžeme použít v různých situacích. Například zlomek 3/4 může mít několik významů:

·         Jsou to tři díly ze čtyř

·         3 děleno 4

·         Tři čtvrtiny z nějakého čísla

·         Tři díly ku čtyřem dílům (v hokeji právě hrají tři hráči proti čtyřem, 3 hráči jsou vyloučeni)

·         Jako bod na číselné ose mezi čísly 0 a 1

Příklady činností pro porozumění zlomkům:

·         překládání papíru na části – na poloviny, čtvrtiny, osminy šestnáctiny atd.

·         vybarvování částí shodných dílků

·         porovnávání velikostí zlomků pomocí porovnávání vybarvených částí

·         konstrukční úlohy – části stavby z kostek odlišnou barvu

·         spravedlivé rozdělování (koláč, pizza, kuličky…)

Co již zkoušíme počítat:

·         Když celek tvoří 12 dílků, vyjádři zlomkem tři dílky z těchto 12.

·         Zapiš jednu šestinu z 36; odtud 4 šestiny apod.

·         Napiš 2/10 pomocí desetinného čísla (0,2). A naopak.

·         Porovnej (<,>,=): 7/8 _ ½ (za pomoci dílů koláče)

·         Úlohy typu zapiš zlomkem: jakou část týdne tvoří víkend, jakou část roku tvoří letní prázdniny…

Doporučený zdroj:

https://khanovaskola.cz/zlomky/cast-celku-vyjadrena-jako-zlomek/lekce

https://khanovaskola.cz/zlomky/citatel-a-jmenovatel-zlomku/lekce

https://khanovaskola.cz/zlomky/pomery-jako-zlomky-v-zakladnim-tvaru/lekce

 
 

 

DESETINNÁ ČÍSLA

Výhodou je časté využívání desetinných čísel v běžném životě. Např. při nákupech. Víme také, co je polovina dortu, čtvrtina jablka.

Např. úkol „přeložte čtverec papíru na čtyři stejné části“- mohou vzniknout 4 shodné trojúhelníky nebo na 4 shodné čtverce – je jasné, na kolik stejných částí jsme dělili.

Nyní k desetinným číslům: rozděl obdélník na 10 stejných částí a jednu část vybarvi.

Jedna část je jedna desetina obdélníku, zapíšeme pomocí zlomku (jedna z deseti) a pomocí desetinného čísla jedna desetina: 0,1.

Postupně vybarvujeme např. dvě desetiny, pět desetin, sedm desetin… a zapisujeme jek zlomkem, tak desetinným číslem.

Obdobně setiny – ve čtverci, který má sto stejných čtverečků, jeden čtvereček je jedna setina: 0,01.

Důležité:

·         0,12 není dvanáct desetin, ale dvanáct setin. Dvanáct desetin bychom museli zapsat jako: 1,2.

·         9,3 < 1,27 je chybná úvaha. Nejde totiž o počet číslic, ale o velikost číslice v nejvyšším řádu (zde v řádu jednotek). Obdobně je chybně následující příklad: 0,448 > 0,45. Zde nestačilo sledovat nejvyšší řád (desetiny), protože je u obou čísel stejný; čísla se liší v dalším řádu (setinách). SPRÁVNĚ: 9,3 > 1,27; 0,448 < 0,45.

·         Chyby vznikají také při sčítání nebo odčítání čísla nestejných řádů, např. chybně: 0,2 + 0,03 = 0,5 nebo 0,80 – 0,05 = 0,3; SPRÁVNĚ: 0,2 + 0,03 = 0,23; 0,80 – 0,05 = 0,75

·         Chyba vzniká také při záměně zápisu čísla a operaci sčítání, např.: 0,3 + 0,3 = 0,33 nebo 1,1 + 1,1 = 11,11. SPRÁVNĚ: 0,3 + 0,3 = 0,6; 1,1 + 1,1 = 2,2.

·         V desítkové soustavě se počítá do deseti a každé další číslo jej posune do vyššího řádu,

např. 7 + 3 = 10 (původně dvě čísla v řádu jednotek). Obdobně desetinná čísla: 0,7 + 0,3 = 1,0 a nikoli chybně 0,7 + 0,3 = 0,10; 

0,02 + 0,08 = 0,10 a nikoli chybně 0,02 + 0,08 = 0,010

Ještě k řádům čísel - př.  v čísle 423, 651 nalezneme:

4 stovky

2 desítky

3 jednotky

6 desetin

5 setin

1 tisícinu

Doporučený zdroj:

https://khanovaskola.cz/zlomky/desetinna-cisla-a-zlomky/lekce

 

OBDÉLNÍK A ČTVEREC

Obvod obdélníku a čtverce

Obdélník

Sečteme délky všech stran: o = a + b + a + b

Využijeme shodnosti protějších stran: o = 2 x a + 2 x b

Využijeme součtu sousedních stran: o = 2 x (a + b)

Čtverec

Sečteme délky všech stran: o = a + a + a + a

Využijeme shodnosti všech stran: o = 4 x a

 

Obsah obdélníku a čtverce

Obdélník

S = a x b

1

2

3

4

5

6

7

8

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

(př. S = 3 x 8)

Čtverec

S = a x a

1

2

3

2

 

 

3

 

 

(př. S = 3 x 3)

Doporučený zdroj:

https://khanovaskola.cz/zakladni-geometrie/obvod-a-obsah-zaklady/lekce

https://khanovaskola.cz/zakladni-geometrie/obvod-a-obsah/lekce