3. čtvrtletí - písemná práce – matematika – 4. ročník
Jméno, příjmení:……………………………………………………………………..Třída:……………………
1) Vypočítej:
4893 3272 6424 3832 1453 6495
- 2422 - 1886 - 1257 1159 7558 1877
6 |
|
2) Vypočítej příklady – dělení se zbytkem:
37 : 5 = zb. 88 : 9 = zb.
4 |
|
29 : 6 = zb. 59 : 8 = zb.
3) Vypočítej:
489 327 642 383 145
x 32 x 28 x 25 x 34 x 27
5 |
|
4) Zapiš pomocí římského čísla a naopak:
59………….. DXXI…………….
4 |
|
16…………. CLII………………
- Vypočítej
1 2 1 2
3 z 60 = 3 z 60 = 5 ze 100 = 5 ze 100 =
4 |
|
- Vyřeš úlohu
V pohádce se nachází 5 zcela stejných království. Každé království má 10 měst, každé město 5 škol, každá škola 9 ročníků, každý ročník 2 třídy a každá třída 20 žáků.
Otázky:
- Kolik žáků navštěvuje školy v jednom městě?
- Kolik žáků navštěvuje školy v jednom království?
- Kolik žáků navštěvuje školy ve všech královstvích?
Zápis:
Výpočty:
Odpovědi:
1)
2)
3)
7 |
|
- Narýsuj: k (S, r = 5 cm)
4 |
|
Celkový počet bodů: 34 |
Získané body: |
Matematika
Pololetní písemná práce – 4. ročník – matematika
Jméno:
Třída:
Datum:________________________________________________________________________
1) Vypočítej:
250 : 50 = 450 : 5 =
720 : 80 = 640 : 8 =
30 x 6 = 40 x 20 =
90 x 4 = 30 x 30 =
91 : 7 = 96 : 6 =
10 |
|
^ ^
2) Vypočítej příklady se závorkami:
(5 x 9) + 7 = 70 – (7 x 6) =
4 |
|
4 x (6 + 8) = 8 x (19 – 7) =
3) Vypočítej příklady – dělení se zbytkem:
39 : 5 = zb. 83 : 9 = zb.
4 |
|
25 : 6 = zb. 58 : 8 = zb.
4) Převody jednotek:
2 min = s 8 h = min
420 s = min 360 s = min
6 |
|
3 h = min 9 min = s
5) Vypočítej:
489 327 642 383 145 649
- 242 - 188 - 125 115 755 187
6) V hospodářství chovají 139 slepic, 368 kachen a 75 hus. O kolik kusů drůbeže se starají?
- zápis, výpočet, odpověď
3 |
|
7) Geometrie:
Narýsuj trojúhelník ABC: a = 5cm, b = 3cm, c = 7cm
- nákres s popisky, konstrukce
5 |
|
ZLOMKY
Pro pochopení zlomků je podstatné uvědomit si, že CELEK vždy tvoří čtyři čtvrtiny, šest šestin, sedm sedmin…
ČÁST z tohoto celku je pak například tři čtvrtiny, pět šestin, dvě sedminy… tedy: tři ze čtyř, pět ze šesti, dva ze sedmi.
Zlomky můžeme použít v různých situacích. Například zlomek 3/4 může mít několik významů:
· Jsou to tři díly ze čtyř
· 3 děleno 4
· Tři čtvrtiny z nějakého čísla
· Tři díly ku čtyřem dílům (v hokeji právě hrají tři hráči proti čtyřem, 3 hráči jsou vyloučeni)
· Jako bod na číselné ose mezi čísly 0 a 1
Příklady činností pro porozumění zlomkům:
· překládání papíru na části – na poloviny, čtvrtiny, osminy šestnáctiny atd.
· vybarvování částí shodných dílků
· porovnávání velikostí zlomků pomocí porovnávání vybarvených částí
· konstrukční úlohy – části stavby z kostek odlišnou barvu
· spravedlivé rozdělování (koláč, pizza, kuličky…)
Co již zkoušíme počítat:
· Když celek tvoří 12 dílků, vyjádři zlomkem tři dílky z těchto 12.
· Zapiš jednu šestinu z 36; odtud 4 šestiny apod.
· Napiš 2/10 pomocí desetinného čísla (0,2). A naopak.
· Porovnej (<,>,=): 7/8 _ ½ (za pomoci dílů koláče)
· Úlohy typu zapiš zlomkem: jakou část týdne tvoří víkend, jakou část roku tvoří letní prázdniny…
Doporučený zdroj:
https://khanovaskola.cz/zlomky/cast-celku-vyjadrena-jako-zlomek/lekce
https://khanovaskola.cz/zlomky/citatel-a-jmenovatel-zlomku/lekce
https://khanovaskola.cz/zlomky/pomery-jako-zlomky-v-zakladnim-tvaru/lekce
DESETINNÁ ČÍSLA
Výhodou je časté využívání desetinných čísel v běžném životě. Např. při nákupech. Víme také, co je polovina dortu, čtvrtina jablka.
Např. úkol „přeložte čtverec papíru na čtyři stejné části“- mohou vzniknout 4 shodné trojúhelníky nebo na 4 shodné čtverce – je jasné, na kolik stejných částí jsme dělili.
Nyní k desetinným číslům: rozděl obdélník na 10 stejných částí a jednu část vybarvi.
Jedna část je jedna desetina obdélníku, zapíšeme pomocí zlomku (jedna z deseti) a pomocí desetinného čísla jedna desetina: 0,1.
Postupně vybarvujeme např. dvě desetiny, pět desetin, sedm desetin… a zapisujeme jek zlomkem, tak desetinným číslem.
Obdobně setiny – ve čtverci, který má sto stejných čtverečků, jeden čtvereček je jedna setina: 0,01.
Důležité:
· 0,12 není dvanáct desetin, ale dvanáct setin. Dvanáct desetin bychom museli zapsat jako: 1,2.
· 9,3 < 1,27 je chybná úvaha. Nejde totiž o počet číslic, ale o velikost číslice v nejvyšším řádu (zde v řádu jednotek). Obdobně je chybně následující příklad: 0,448 > 0,45. Zde nestačilo sledovat nejvyšší řád (desetiny), protože je u obou čísel stejný; čísla se liší v dalším řádu (setinách). SPRÁVNĚ: 9,3 > 1,27; 0,448 < 0,45.
· Chyby vznikají také při sčítání nebo odčítání čísla nestejných řádů, např. chybně: 0,2 + 0,03 = 0,5 nebo 0,80 – 0,05 = 0,3; SPRÁVNĚ: 0,2 + 0,03 = 0,23; 0,80 – 0,05 = 0,75
· Chyba vzniká také při záměně zápisu čísla a operaci sčítání, např.: 0,3 + 0,3 = 0,33 nebo 1,1 + 1,1 = 11,11. SPRÁVNĚ: 0,3 + 0,3 = 0,6; 1,1 + 1,1 = 2,2.
· V desítkové soustavě se počítá do deseti a každé další číslo jej posune do vyššího řádu,
např. 7 + 3 = 10 (původně dvě čísla v řádu jednotek). Obdobně desetinná čísla: 0,7 + 0,3 = 1,0 a nikoli chybně 0,7 + 0,3 = 0,10;
0,02 + 0,08 = 0,10 a nikoli chybně 0,02 + 0,08 = 0,010
Ještě k řádům čísel - př. v čísle 423, 651 nalezneme:
4 stovky
2 desítky
3 jednotky
6 desetin
5 setin
1 tisícinu
Doporučený zdroj:
https://khanovaskola.cz/zlomky/desetinna-cisla-a-zlomky/lekce
OBDÉLNÍK A ČTVEREC
Obvod obdélníku a čtverce
Obdélník
Sečteme délky všech stran: o = a + b + a + b
Využijeme shodnosti protějších stran: o = 2 x a + 2 x b
Využijeme součtu sousedních stran: o = 2 x (a + b)
Čtverec
Sečteme délky všech stran: o = a + a + a + a
Využijeme shodnosti všech stran: o = 4 x a
Obsah obdélníku a čtverce
Obdélník
S = a x b
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
(př. S = 3 x 8)
Čtverec
S = a x a
1 |
2 |
3 |
2 |
|
|
3 |
|
|
(př. S = 3 x 3)
Doporučený zdroj:
https://khanovaskola.cz/zakladni-geometrie/obvod-a-obsah-zaklady/lekce
https://khanovaskola.cz/zakladni-geometrie/obvod-a-obsah/lekce