ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA

DALIBOR DUDEK

ZŠ U ŘÍČANSKÉHO LESA
ŠKOLNÍ 2400/4
251 01
KONZULTAČNÍ HODINY středa 14:30-15:30h

TEL.:739610085
dalibor.dudek@zs.ricany.cz

Čtenář

06.11.2013 12:48

Aktivity čtenáře

V průběhu září jsme vždy v pátek přinášeli své knihy, chvilku si v nich četli a následně kousek přečetli ostatním. Všímali jsme si nálady, děje i jednotlivých postav. Knížku jsme doporučovali ostatním.

Nyní postupně rozšíříme své čtenářské aktivity. Zapíšeme přečtené knihy do „čtenáře“ (forma deníku). Postupně si své záznamy ukážeme. Učitel doplní krátkou zprávu k záznamům a zapíše úkol pro žáka.

Způsob záznamu do „čtenáře“:

LEVÁ STRANA

PRAVÁ STRANA

důvod výběru

hlavní postavy (stručná charakteristika)

stručný obsah (5-8vět)

co se mi na knize líbilo/nelíbilo

doporučení pro ostatní

obrázek (dobrovolné)

 

název knihy

autor

ilustrátor

nakladatelství, rok vydání

 

 

Pro nové žáky – je zapotřebí pořídit si čtenářský deník.

Mezi další čtenářské aktivity zařadíme:

Čtenářské konzultace probíhají za předpokladu, že ostatní žáci tiše čtou.

Čtenářské křeslo se využívá např. při referátech o knihách, autorském čtení apod. Žák představí svým spolužákům svou přečtenou knihu nebo ukázku. Následně zodpovídá dotazy spolužáků nebo i učitele.

Čtenářský klub - odpoledního setkávání žáků školy, kteří se dobrovolně účastní činností probíhajících v rámci čtenářského klubu.

Dílna čtení  - každý žák by měl mít po ruce knihu, kterou si sám ke čtení zvolil. V dílně čtení se čtou (postupně) celé texty

Ráno s knihou - žáci posnídají ve čtenářském společenství. V úvodní části učitel předčítá z knihy, kterou si přinesl na snídani a následně probíhá samostatné čtení žáků, případně má učitel připravené doplňující činnosti.

O co usilujeme?

Rozvíjet individuální čtenářské dovednosti každého žáka. Přičemž žák:

Přizpůsobuje čtení svému záměru

  • hledá a vybírá text podle záměru, zdůvodňuje svou volbu
  • volí podle záměru způsob čtení
  • pozná, kdy má text odložit

Najde informace v textu

  • identifikuje potřebnou informaci
  • odliší hlavní informace od podpůrných a vedlejších
  • odliší fakta od názorů
  • pracuje s informačním aparátem (obsah, marginálie, rejstřík, odkazy, poznámky, …)

Rozpozná, zdali odpověď na položenou otázku

  • najde na jednom místě v textu
  • najde na několika místech v textu, která musí propojit
  • najde propojením textu a své zkušenosti
  • najde jen ve své zkušenosti nebo fantazii

Shrne získané informace

  • rozliší v textu podstatné a podpůrné myšlenky či informace
  • nebo odliší uzlové body dějové linie od epizod
  • udrží logický sled událostí nebo informací a myšlenek podle textu nebo zvolí vlastní logiku
  • formuluje shrnutí souvisle a svými slovy

Vyjasní si

  • rozpozná, co mu nedává smysl
  • vyjasní si význam neznámých slov, reálie
  • vyjasní si složité či nejasné myšlenky

Pokládá otázky vzhledem k tomu, s jakým záměrem čte…

  • klade otázky zodpověditelné přímo v textu
  • klade otázky na souvislosti – zodpověditelné se zapojením čtenářské a životní zkušenosti, dalších zdrojů

Propojuje čtení s dalšími zkušenostmi

  • předvídá obsah nebo pokračování textu, své předpovědi dokládá vodítky z textu a svou zkušeností čtenářskou a životní
  • porovnává informace, názory, myšlenky v textu se svými poznatky a zkušenostmi – hledá shody a rozdíly
  • porovnává informace, názory a myšlenky v textu s dalšími texty – hledá shody a rozdíly

Činí závěry

  • analyzuje příčiny a důsledky
  • rozpoznává místa, která působí na city nebo vypovídají o citech, a spoluprožívá je nebo odmítá, popřípadě rozpozná manipulaci
  • rozpoznává souvislosti ve věcném obsahu sdělení
  • z informací v textu dělá závěry a rozhodnutí

Posuzuje záměr, informace, myšlenky a stavbu textu…

  • rozpozná autorský záměr, vztah autora k textu
  • rozpozná fiktivního čtenáře (jakého čtenáře text předpokládá/implikuje)
  • vyhodnocuje s oporou v textu důvěryhodnost informací a vypovídací hodnotu textu
  • rozpozná, jak jsou informace v textu uspořádány (řazení příčina-následek, problém/řešení, hlavní myšlenka – podpůrný detail, shoda/odlišnost, popis)

Interpretuje

  • vybaví a rozvíjí své představy nad textem
  • rozpoznává a formuluje hlavní myšlenku a propojuje ji se svou zkušeností
  • je si vědom toho, že jiní lidé interpretují text jinak a respektuje to

Zaznamenává si

  • přehledně pro svou potřebu zaznamenává informace či myšlenky z textu

Nakládá se získanými informacemi a myšlenkami podle záměru

  • informace a myšlenky přetváří podle svého záměru či adresáta přetvořeného sdělení
  • informace ověřuje v dalších zdrojích