Aktivity čtenáře
V průběhu září jsme vždy v pátek přinášeli své knihy, chvilku si v nich četli a následně kousek přečetli ostatním. Všímali jsme si nálady, děje i jednotlivých postav. Knížku jsme doporučovali ostatním.
Nyní postupně rozšíříme své čtenářské aktivity. Zapíšeme přečtené knihy do „čtenáře“ (forma deníku). Postupně si své záznamy ukážeme. Učitel doplní krátkou zprávu k záznamům a zapíše úkol pro žáka.
Způsob záznamu do „čtenáře“:
LEVÁ STRANA |
PRAVÁ STRANA |
důvod výběru hlavní postavy (stručná charakteristika) stručný obsah (5-8vět) co se mi na knize líbilo/nelíbilo doporučení pro ostatní obrázek (dobrovolné)
|
název knihy autor ilustrátor nakladatelství, rok vydání
|
Pro nové žáky – je zapotřebí pořídit si čtenářský deník.
Mezi další čtenářské aktivity zařadíme:
Čtenářské konzultace probíhají za předpokladu, že ostatní žáci tiše čtou.
Čtenářské křeslo se využívá např. při referátech o knihách, autorském čtení apod. Žák představí svým spolužákům svou přečtenou knihu nebo ukázku. Následně zodpovídá dotazy spolužáků nebo i učitele.
Čtenářský klub - odpoledního setkávání žáků školy, kteří se dobrovolně účastní činností probíhajících v rámci čtenářského klubu.
Dílna čtení - každý žák by měl mít po ruce knihu, kterou si sám ke čtení zvolil. V dílně čtení se čtou (postupně) celé texty
Ráno s knihou - žáci posnídají ve čtenářském společenství. V úvodní části učitel předčítá z knihy, kterou si přinesl na snídani a následně probíhá samostatné čtení žáků, případně má učitel připravené doplňující činnosti.
O co usilujeme?
Rozvíjet individuální čtenářské dovednosti každého žáka. Přičemž žák:
Přizpůsobuje čtení svému záměru
- hledá a vybírá text podle záměru, zdůvodňuje svou volbu
- volí podle záměru způsob čtení
- pozná, kdy má text odložit
Najde informace v textu
- identifikuje potřebnou informaci
- odliší hlavní informace od podpůrných a vedlejších
- odliší fakta od názorů
- pracuje s informačním aparátem (obsah, marginálie, rejstřík, odkazy, poznámky, …)
Rozpozná, zdali odpověď na položenou otázku
- najde na jednom místě v textu
- najde na několika místech v textu, která musí propojit
- najde propojením textu a své zkušenosti
- najde jen ve své zkušenosti nebo fantazii
Shrne získané informace
- rozliší v textu podstatné a podpůrné myšlenky či informace
- nebo odliší uzlové body dějové linie od epizod
- udrží logický sled událostí nebo informací a myšlenek podle textu nebo zvolí vlastní logiku
- formuluje shrnutí souvisle a svými slovy
Vyjasní si
- rozpozná, co mu nedává smysl
- vyjasní si význam neznámých slov, reálie
- vyjasní si složité či nejasné myšlenky
Pokládá otázky vzhledem k tomu, s jakým záměrem čte…
- klade otázky zodpověditelné přímo v textu
- klade otázky na souvislosti – zodpověditelné se zapojením čtenářské a životní zkušenosti, dalších zdrojů
Propojuje čtení s dalšími zkušenostmi
- předvídá obsah nebo pokračování textu, své předpovědi dokládá vodítky z textu a svou zkušeností čtenářskou a životní
- porovnává informace, názory, myšlenky v textu se svými poznatky a zkušenostmi – hledá shody a rozdíly
- porovnává informace, názory a myšlenky v textu s dalšími texty – hledá shody a rozdíly
Činí závěry
- analyzuje příčiny a důsledky
- rozpoznává místa, která působí na city nebo vypovídají o citech, a spoluprožívá je nebo odmítá, popřípadě rozpozná manipulaci
- rozpoznává souvislosti ve věcném obsahu sdělení
- z informací v textu dělá závěry a rozhodnutí
Posuzuje záměr, informace, myšlenky a stavbu textu…
- rozpozná autorský záměr, vztah autora k textu
- rozpozná fiktivního čtenáře (jakého čtenáře text předpokládá/implikuje)
- vyhodnocuje s oporou v textu důvěryhodnost informací a vypovídací hodnotu textu
- rozpozná, jak jsou informace v textu uspořádány (řazení příčina-následek, problém/řešení, hlavní myšlenka – podpůrný detail, shoda/odlišnost, popis)
Interpretuje
- vybaví a rozvíjí své představy nad textem
- rozpoznává a formuluje hlavní myšlenku a propojuje ji se svou zkušeností
- je si vědom toho, že jiní lidé interpretují text jinak a respektuje to
Zaznamenává si
- přehledně pro svou potřebu zaznamenává informace či myšlenky z textu
Nakládá se získanými informacemi a myšlenkami podle záměru
- informace a myšlenky přetváří podle svého záměru či adresáta přetvořeného sdělení
- informace ověřuje v dalších zdrojích